Selecteer een pagina

In de nacht van zaterdag 24 op zondag 25 oktober 2020 gaat bij ons de wintertijd in. De klok wordt een uur terug gezet. Is je kindje van nature een vroege vogel, dan kijk je er waarschijnlijk niet naar uit om de klok een uur terug te zetten. Grote kans dat je je afvraagt of je kindje dan nog eerder aan de dag wil beginnen. Als slaapcoach krijg ik in mijn praktijk van ouders vaak de vraag hoe ze hun kindje het best kunnen helpen om te wennen aan de wintertijd. In deze blog vertel ik je hoe je je kindje hierin ondersteunt!

Interne klok

Daglicht is een belangrijke factor in het regelen van onze interne klok. Deze interne klok wordt het circadiaans ritme genoemd. Dit ritme is een cyclus van 24 uur die onder de invloed van licht onder andere onze hormoonhuishouding regelt en bepaalt wanneer we wakker worden en wanneer het tijd is om te slapen.  

De wintertijd past beter bij het biologisch ritme van de mens. Zouden wij de zomertijd als “standaard” tijd aanhouden, dan is de zonsopkomst in hartje winter pas om 9:50! Dit zou ons circadiaans ritme in de war gooien. Volgens onderzoekers zou dit onder andere leiden tot meer slaapproblemen. Door de klok een uur terug te zetten, wordt het in de winter eerder licht, wat beter past bij ons natuurlijke ritme.

Geleidelijke overgang

Is je kindje erg gevoelig voor verandering? Dan kan je kiezen voor een geleidelijke aanpak. Begin een aantal dagen voorafgaand aan het verzetten van de klok met je kindje elke 2 à 3 dagen 15 minuten later naar bed te brengen, ook voor de slaapjes overdag. Is de normale bedtijd van je kindje 19:00? Start dan de eerste 3 dagen met als bedtijd 19:15. Gaat dit goed, dan de 2 volgende dagen 19:30. Zo ga je verder tot je op de zaterdag dat de klok verzet gaat worden je kind een uur later in bed hebt dan het oorspronkelijke tijdstip. Wanneer de klok verzet wordt, kom je weer terug op een bedtijd van 19:00. Bij deze aanpak is het belangrijk om ook de voedingsmomenten mee te nemen in de verschuiving zodat het gehele ritme zich aanpast.

Door dit geleidelijk aan te pakken, geef je je kind de tijd om aan dit nieuwe ritme te wennen en zijn biologische klok aan te passen. Met een beetje geluk leidt het geleidelijk verschuiven van de bedtijd er ook toe dat je kindje iets later wakker wordt in de ochtend en hopelijk enkele dagen na het verzetten van de klok weer wakker wordt op het vertrouwde tijdstip! Eerlijk, mijn ervaring is dat deze geleidelijke aanpak soms juist meer onrust brengt dan even door de zure appel heen bijten en in een keer de overgang te maken.

Overgang in één keer

Sommige kinderen zijn minder gevoelig voor een verandering en voor hen kan het juist beter werken om overgang in een keer te maken. Op de zaterdag van het verzetten van de klok is bedtijd 19:00 en op zondag na het verzetten is bedtijd ook 19:00. Wanneer je hiervoor kiest, helpt het om je dagelijks ritme hetzelfde te houden. Is het dutje om 13:00,  Lunch je normaal om 12:00 en eet je om 18:00? hou deze tijden dan ook aan in de “nieuwe tijd”. Zo help je je kindje zo snel mogelijk te wennen aan de nieuwe wintertijd.

Als ouder ken jij je kindje het best. Kies een manier die voor jou goed voelt. Welke manier je ook kiest, houdt er rekening mee dat het wat onrust met zich mee kan brengen en dat je kindje tijdelijk wat meer ondersteuning van je nodig heeft met slapen. Geef je kindje de ruimte om te wennen aan dit nieuwe ritme. 

Nighty night, Leonie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WhatsApp chat