Selecteer een pagina

Ik kan niet wachten tot de zomer eraan komt!

Warme temperaturen, langer licht en een hoop gezelligheid in het vooruitzicht. Toch ben ik een van die mensen die behoorlijk in de war raakt van een uurtje tijdsverschil (om over jetlags nog maar te zwijgen). Het tweemaal per jaar verzetten van de klok pak ik persoonlijk net zo aan als dat ik tijdens mijn reizen met jetlags om ga. Dit heeft zowel mij als mijn kinderen geholpen om ons zo snel mogelijk aan te passen naar welke tijdzone dan ook 😉

 

Interne klok

Daglicht is een belangrijke factor voor onze interne klok. Deze interne klok wordt het circadiaans ritme genoemd. Dit ritme is een cyclus van +/- 24 uur die onder de invloed van licht onder andere onze hormoonhuishouding regelt en bepaalt wanneer we wakker worden en wanneer het tijd is om te slapen.  De aanmaak van het slaaphormoon melatonine wordt beïnvloed door de aan- of afwezigheid van (zon)licht. Is het door de zomertijd steeds langer licht, dan worden wij mensen natuurlijker wijs minder vroeg “moe” door dat de melatonine aanmaak later op gang komt.

Het huidige slaapritme van je kind behouden

Doe alsof er geen klok is verzet. Heb je voor je kind op dit moment een fijn en voorspelbaar  slaapritme en wil je deze zo goed als mogelijk behouden?

Anders dan bij de wintertijd -waar je kind voor zijn gevoel een uur later naar bed gaat en enige voorbereiding hierop helpend is-, adviseer ik om de overgang naar zomertijd in een keer te maken. Geleidelijk veranderingen aanbrengen kan juist meer onrust in het slaapritme veroorzaken.

Op de zondag dat de zomertijd is ingegaan, zet je een wekker op de normale tijd dat je kind wakker wordt. Vervolgens hou je de “vaste” slaaptijden van je kind in de nieuwe tijd aan voor zowel de dutjes als bedtijd in de avond. Door ook de eetmomenten op hetzelfde tijdstip te houden help je je kind zo snel mogelijk te wennen aan de zomertijd. Hou er rekening mee dat je kind een uur minder slaap heeft gehad in de nacht van zaterdag op zondag, waardoor hij wat vermoeider kan zijn.

Goed overdag slapen in de dagen voorafgaand aan de zomertijd is hierbij belangrijk. Heb geduld met je kind, besef dat het voor kind nog lastiger kan zijn om te wennen aan de zomertijd dan voor ons als ouders, zij hebben immers niet de klok als houvast.

Wordt je kind (te) vroeg wakker

Maak gebruik van de zomertijd! Heb je een vroege vogel die om 5:00 de dag start en zit je in een ritme van vroeg wakker worden en vroeg naar bed? Dan leent de verandering naar zomertijd zich om gebruik te maken van dit momentum!

Ik zie met regelmaat gezinnen die door een vroege vogel in een een vicieuze cirkel zitten; door het vroege wakker worden redden kinderen het niet goed tot het middagdutje en valt deze bijvoorbeeld (te) vroeg, rond 12:00. Hierdoor is je kind relatief vroeg in de middag weer wakker en redt hij het moeilijk tot bedtijd waardoor deze vroeg valt. Voor de gezinnen die deze situatie herkennen; met het verzetten van de klok kan je je kind helpen om later wakker te gaan worden.

De zondag waarop de klok wordt verzet laat je je kind slapen tot hij uit zichzelf wakker wordt. Wordt je kind bijvoorbeeld normaliter om 5:30 wakker in de wintertijd, grote kans dat dit de zondag van de zomertijd 6:30 is. Vervolgens verschuif je dutjes en bedtijd ‘s avonds een half uur of een uur later dan normaal in de nieuwe tijd. Door ook de dutjes en bedtijd te verschuiven, behoudt je kind eenzelfde slaapdruk en ritme tussen wakker worden, het dutje en bedtijd in. Belangrijk is om ook de eetmomenten hierin mee te nemen. Kijk goed of deze optie passend is voor jullie als gezin en of het in zijn geheel haalbaar voor jullie is; mogelijk komt een uur later avondeten niet goed uit met werk of andere kinderen in huis, maar lukt 30 minuten later eten bijvoorbeeld wel. 

Overige tips

Hoe je de overgang naar de zomertijd ook aanpakt; het kan betekenen dat zowel jij als je kind een paar dagen van slag zijn en moeten wennen aan het nieuwe ritme. Daglicht – en het ontbreken ervan- is key bij een soepele overgang van het verzetten van de klok. Ga zoveel mogelijk naar buiten overdag en maak de slaapomgeving voor dutjes en de avond zo donker als mogelijk. Gezamenlijk met een rustig en voorspelbaar avondritueel, help je lichaam en geest om zich klaar te maken voor de slaap!

WhatsApp chat